joi, 29 martie 2012

URZEALA URZICILOR

Ca ciupercile dupa ploaie, au aparut si urzicile odata cu primavara. Si odata cu ele toate minunatiile primaverii : leurda, untisorul, stevia, loboda, spanacul, salata, ridichile, usturoiul, ceapa verde si multe multe altele.
Asa ca mi-am luat si eu picioarele ''la spinare'' si am purces in piata la urzici si verzituri.
Mi-am promis inca de prin ianuarie ca am sa mananc in fiecare zi urzici si incerc sa ma tin de promisiune. E mai greu cu curatatul, dar merita din plin efortul.
Asadar, am curatat o oala de urzici si le-am spalat bine in mai multe ape. Am pus mai inainte o oala cu apa la fiert, iar cand a fiert apa am aruncat in oala urzicile si le-am lasat sa mai fiarba inca vreo 10 minute, pana s-au inmuiat.

Am strecurat urzicile si le-am tocat bine de tot (ca pe vinete) cu tocator de lemn, pana cand s-au facut ca o pasta. Zeama am pastrat-o pentru mai tarziu.
Separat, am tocat o ceapa si am calit-o in oala. Am adaugat urzicile tocate si vreo trei-patru linguri de malai si le-am frecat bine de tot, adaugand treptat cam doua cesti de zeama din zeama ramasa, sare si piper - pana am obtinut un fel de piure.
Intre timp, am tocat marunt o legatura de leurda :
Am pus mare parte din leurda tocata peste piureul de urzici si am lasat gusturile sa se ''imprumute'' unul pe altul. 
Pana s-a racit mancarea, am facut o mamaliguta si am preparat o salata verde cu  frunze de salata, frunze de ridichi, frunze de untisor, ridichi si restul de leurda tocata, ulei de masline, zeama de la jumatate de lamaie, putin otet balsamic, sare si piper.
Iar aceasta a fost minunatia de mancare obtinuta :

Mai tarziu, am baut si o cana din zeama de urzici ramasa (YUMMY).

URZICILE, LEURDA si UNTISORUL sunt un cadou neasteptat de HRANATOS pe care ni-l face MAMA NATURA prin intermediul generoaselor paduri.

URZICILE sunt un aliment medicament. Sunt recunoscute ca fiind un foarte bun detoxifiant al organismului si   proprietatile nu se opresc aici. Urzica are un continut bogat de vitamine (A, C, K, B1, B5), minerale (bor, calciu, magneziu, fosfor, seleniu, cupru, fier, brom, potasiu), aminoacizi si multi alti nutrienti extrem de necesari organismului. Urzica ajuta sistemul circulator, digestiv, endocrin, imunitar, nervos si excretor. Planta are efect diuretic, contribuind la eliminarea acidului uric si ureei din organism. Consumul de urzici combate anemia, energizeaza si vitalizeaza organismul, fluidizeaza sangele, regleaza echilibrul hormonal. Ca multe alte plante, urzica are proprietati benefice si pentru frumusete : contribuie la cresterea parului, intarirea radacinii firului de par, precum si la ingrosarea firului de par subtire. Este bine ca in ultima apa de clatire sa se puna zeama in care au fiert urzicile (din acest motiv, eu pun sarea la sfarsit in aceasta mancare, pentru a nu afecta aceasta zeama). De asemenea, cura de urzici ajuta la eliminarea celulitei. 
O cura de urzici se tine consumand cat mai multe portii - eu vreau sa o tin consumand zilnic o portie de urzici  - sub diverse forme : mancare de urzici, ciorba de urzici, salata de urzici, suc de urzici etc. Zeama ce ramane in urma fierberii urzicilor este foarte buna de baut si de clatit pe par.
Urzicile se consuma pana la inflorire sau conform traditiei populare pana in ziua de Sfantul Gheorghe. Dupa aceasta perioada, continutul de acid formic devine prea puternic pentru organism.
In cazul unui consum prelungit al urzicilor, exista riscul producerii unui dezechilibru electrolitic. Lauzele nu ar trebui sa consume urzici. De asemenea femeile gravide, intrucat se pare ca produc contractii uterine. Oricum, cred sincer ca cel putin o portie de urzici pe saptamana, constituie un beneficiu imens pe care il poti face organismului.

LEURDA sau usturoiul salbatic este o alta minune naturala, un adevarat leac al naturii. Strivite in mana, frunzele emana miros de usturoi, continutul lor nutritiv fiind asemanator cu al usturoiului, dar efectul benefic este mult mai puternic. In primul rand, leurda contribuie la detoxifierea organismului, consumul de leurda avand rol depurativ, prin efectul de curatare a sangelui, a ficatului, stomacului si intestinelor. Leurda poate fi consumata sub forma de salata, in asociere cu alte frunze : urzici, spanac, patrunjel, salata verde si sub forma de suc. Leurda mai este cunoscuta si sub denumirea de "usturoiul ursului", pentru simplul motiv ca este o planta foarte cautata de ursii care ies din hibernare. Se recomanda asocierea dintre o cura de urzici cu una de leurda. 

UNTISORUL este o planta cu frunze mici, rotunde, carnoase. Are un continut ridicat de vitamina C, dar si multe alte vitamine, minerale si fitonutrienti. Proprietatile sale sunt remarcabile in ceea ce priveste curatarea sangelui si ficatului, combaterea anemiei, eliminarea toxinelor, reglarea tensiunii arteriale, reducerea colesterolului. Se spune despre untisor ca ar fi "sotul" leurdei, asa ca o salata de untisor cu leurda, spanac, salata sau alte frunze minunate nu poate fi decat ceva extrem de benefic organismului. Se pare ca dupa inflorire, untisorul devine toxic, asa ca atentie de unde il cumparati sau cand il culegeti.

Asadar....cam asta ar fi ''URZEALA URZICILOR'' : acestea s-au adunat la un loc cu leurda, cu untisorul, cu spanacul, cu salata, patrunjelul, cu multe alte verzituri si au venit sa ne ajute sa iesim cu bine din iarna, sa ne regeneram si sa 'renastem' alaturi de mama natura odata cu venirea primaverii. 

Va doresc o primavara hranatoasa !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu